Rabu, 25 September 2013

mungkin ini yang terakhir

salam u ollss...

fuh2, buat2 tiup blog dlu...hehe..oittt meknab, ko pegi mne hah, apsal lama bebenor ko hlang...meh sni mek nab nk jwab, sje suka2 mnghilang, mnyembuhkn luka kara kot...aku p bertapa kt gunung ledang baru2 ni, ni bru je trun trus nk hupdate...hikhik,koya lg...lma gler kot xhupdate..xtau la mne hlangnye smngat nk berblog ni...mgkin sbb kwan2 pn dh rmai xaktif blog, smua sbuk bekerja, trus ase mcm ah, down gler...ok2, meh sni, kali ni mgkin entry pling pnjang mek nab nk buat...smua soal hati dan perasaan, mungkin ini terakhir kalinya meknab nk sbut sal dia dlm blog mek nab ni, dan mek nab akn lupakn dia smpai bila2...

hai cik diari, masih igt lg pada mr.k, msih igt lg pd manusia yang bernama dia...aku xnk sbut lg nama tu dlm blog ni...dia pn dh slamat jd tunang org...mgkin dia tengah berbahagia sekarang melayari alam pertunangan...mungkin dia bahagia menghitung hari utk ke alam perkahwinan...jangan dikenang barang yang dh jd milik orang...

2010...
setelah sekian lama dia menunggu aku, akhirnya aku buat keputusan utk terima lamaran dia...mula2 bkn ats dasar cinta...aku bncikn dia pd mulanya, aku paling xsuka dia kcau aku...bila dia melamar aku mnjadi kekasih hati, pd emak aku luahkan hasrat dia...mak kta "trimalah, orang dh ikhlas nk kita, knape nk tolak"...dia ats nasihat emak, aku menerima dia dan belajar mncintai dia...

ku sngka pnas hingga ke petang, rupanya taufan di tengah ari...dalam sebulan aku kapel, aku telah diugut oleh seseorang yang mngata dia adalah bekas kekasih mr.k...bila aku tya mr.k dia knal ke x, dia jwab x...mcm2 yang pompuan tu ugut aku...dia kata aku xkn bahagia, aku akn tau perangai dia lpas ni mcm2 lg, aku msih smpan smua bukti tu...dia selalu berdolak dalik, mgkin ade sesuatu yang dirahsiakn...

tba satu malam, dia ajk aku keluar...dia kata ade hal pnting...malam tu jgk dia ckp "awk, jom kita tunang"...aku pelik, kn janji lepas aku abis blaja, knape nk tergesa-gesa kn...aku desak dia bagitau knape dia nk tunang cepat...rupa-rupanya dia ade alasan tersendiri..dia kta ex awek dia yang dulu dh bertunang, so dia pn nk bertunang...hanya Allah yang tau ape perasaan aku masa tu, knape msti dia ikut ex dia, knape, knape...aku msih bersabar..sayang pnya psal smua aku telan...

orang nmpk smua berjalan lancar antara aku dan dia, dia pn slalu datang rumah aku, bwak tu, bwak ni...ambik ati bakal mak mertua katanya, aku pn pernah ke rumah dia waktu raya...mgkin keluarga kami dh mengenali antara satu sma lain...dan mungkin juga ade antara ahli2 keluarga ku mendoakan aku dan dia...

2011

mungkin msa ni aku dh terlalu pnat dengan kerenah dia, aku tak tahan dan aku mintak ptus...oh ye, utk pengetahuan smua aku n dia, kapel, ptus, smua melalui mesj, tiada istilah face to face...gaduh, smua melalui msj...ntahla, aku pn xpasti knape, mgkin ni kot style kitaorg...dan mungkin juga dia mngelak utk berdepan sbb kalu berdepan boleh mnampakkn kelemahan dia...dia xnk lepaskn aku, aku mintak selesai cara baik...kalu dia xnk aku, knape tidak berterus terang, knape tidak trus bgtau aku ape yang dia nk...

hubungan kami trus tergantung...sakit sgt msa ni...



2012

aku dh tamat pn blajar...kami msih lagi berkawan, status msih lg tergntung, nk kta kapel mcm x, nk kta x mcm kapel...aku keliru...aku mtak lepas dia xnk lepas...aku serabut...bla aku tya soalan bla nk tunang, ape status kita, dia jawab "xyah la tya soalan tu, mlas nk pk, umur 27 kekg bru kta pikir"....aku sbar, dia seolah2 bg aku harapan...

mmg slah aku kot, aku yang mintak ptus dan aku kembali berkwan...kalaulah ptus dan kami bermusuh, nasi dh jd bubur pn...mnda dh berlalu...msa ni aku sngat2 lmbat dpat kerja...lma gler kot aku mnganggur..msa ni jgak kmi gaduh teruk gler...tba2 kami terputus hubungan, dlm berbulan jgk xmesej...mgkin dia xsuka aku xkeje...ntahla...alhamdulillah, akhirnya aku dpat kerja...asst qs, kt sni je pn..ntah mcm mne dia msj aku...mne dia tau aku dh keje pn xtau...msa ni aku dingin je ngn dia...xtau la kenape dia contact aku blik...kami berkwan lg...

2013
msih lg berkawan mcm biasa...kdang2 termsej rindu...yelah, aku terlalu syangkn dia...dia buat lah ape pn yang menyakitkn ati aku, tp disaat dia mintak maaf, aku pasti akn maafkn dia...aku sngat lembut ngn dia, cair sdangakn aku bkn perempuan yang mudah mngaku kalah...aku jenis stia, aku kalau dh syangkn seseorang, aku xpndai nk syangkn orang lain, aku xpndai nk berkwan ngn orang lain, aku cma letakkn dia di hati aku...tulah kelemahan aku...

1.5.2013
aku dikejutkn dengan satu msj "awk, jom kita keluar"...msa ni aku rasakn aku sdang bermimpi, hati berbunga riang, dlam ati aku berbicara "mungkin, dh smpai masanya utk aku berbaik smula, dh nk dekat umur 27 ni, mgkin dia akn kotakn jnji dia"...terlalu daif perasaan aku msa tu...terlalu lemah smpai akhirnya membwa kepada kejatuhan aku...aku keluar dgn dia, aku hepi sngat...dlm kereta sempat lg dia tarik tangan aku dan xckp "lma xpegang tangan awk, rindu"...kalu korang sebagai perempuan, ape korang rasa...adakah korang rse dia ambik kesempatan atau korang rase dia mmg betul2 rindukan aku dan brharap hubungan kami akn pulih smula...ape yang aku rse, hubungan kami akn pulih...tingginya harapan aku kn...aku balik dgn perasaan yang berbunga-bunga...dengan perasaan rindu yang membuak-buak...

sekali lagi, aku sngka pnas hingga ke petang tp kali ni tsunami yang datang...terkontang kanting dia tiggalkn aku lepas aku keluar dgn dia tempoh ari...tiada mesej, tiada khabar berita, kosong...hanya Allah yang tahu betapa sakitnya perasaan aku...sakit sangat...

11.5.2013
mlm tu, tiba2 adik aku bersuara "kok, mr.k keluar ngn orang puang lain"....masa ni, betpa hancur luluhnya hati aku, betapa sakitnya, peritnya yang aku rase...air mata, bertahan lah...ape tjuan dia ajk aku keluar aritu, ape tujuan dia sebenanrnya, knape skali lg dia hncurkn ati aku...kalu xnk aku jgn wat aku mcm bola, msa nk ko ambik, bila xnk ko tendang...ape slah aku, slah ke aku menyayangi kau...ape slahnya kalau ko berterus terang...bila aku tya "dia kta sy dan dotdot cuma kawan"...

seorang hamba Allah telah bercerita sepenuhnya tentang dia...dia dh pn pergi merisik pompuan tu, dh jumpa mak ayah pompuan tu...aku, perasaan aku, hati aku, biar Allah je yang tau betapa sakitnya yang aku rasakan...namun, segala pengharapan aku pd dia, smua dh tiada, pada Allah aku berdoa agar aku melupakan dia...

namun, apakan daya, aku msih belum boleh melupakan dia...slah aku, aku tetiba hntar mesj mngatakn aku xboleh lupakan dia...dan dia blas "sy pn msih igtkn awk, xpernah lupa pn"...msj ni dh buat aku sngat2 gembira, betpa bodohnya aku kerana terlalu mnyayangi mnusia...alangkah indah jika cinta itu hnya utk Allah...ye, dulu aku terlalu daif, terlalu bodoh, terlalu jahil...

sekali lg aku dikejutkn dgn berita ni "kok, mr.k dh ptus ngn dotdot"...hah, mmg tersngat terkejut...tersangat la mcm hah, biar betul...dan selepas dia ptus, dia slahkn hamba Allah ni...dia mrah aku mcm2, dia hntar msj "awk, sy dh ptus, msti dh ade orang bgtau awk sal ni kn"...aku terkejut, walaupn aku dh tau dia ptus tp aku pura2 xtau...niat aku utk tenangkn dia, kononnya mnjadi kwan yang sgt baik...syang, itu lah pnyebab aku terlalu lemah...dan kami berkwan lg mcm biasa...

lepas raya
"kok, jumpe mr.k ngn pompuan lain plak"...hah, ape lg yang hrus aku dgr ni, playboy sgt ke dia...aku sndri tak pasti, hnya dia yang tau...mgkin dia mncri pompuan yang btul2 lyak utk dia...mgkin yang btul2 bertaraf hdup tggi...aku keje biasa2, gaji 800 je, yang dotdot sorg lg ngah belajar, n y terbaru ni keje cikgu kot...mgkin dia jnis yang memandang hrta...dia pnah ckp kt aku "adik bradik dia smua pkai kete luar negara, ade sorg kakak je x pkai"...mgkin smua tu bermkna utk mnjadi calon isteri dia...

satu mlm dia msj aku "awk msih berharap ngn sy ke"...dan jawapan aku "tak, dlu mmg ye, sebelum awk n dotdot sy mmg berharap"...tulah jwapan aku dan jwapan sebenar aku yang smua orang xkn tahu "ye, mmg aku berharap, aku berharap dia datang pinang aku, aku berharap dia mnjadi suami aku, smua tu sbb sayang, bkn sbb perangai dia, biar dia jhat, biar dia playboy, aku ttap syang dia"...truknya aku, naifnya aku, aku terlalu naif kerana percaya dgn kata2 jnji lelaki seperti dia...aku msih pgang jnji dia tahun lepas, 2 tahun lepas, aku msih setia mnunggu dia kembali, aku msih lg setia mgharap dia bersama aku...tp aku xsdar selama ni aku telah dipermainkn oleh lelaki itu...aku xsdar smua yang dijanjikn smuanya plsu...

16.8.2013
msa ni, aku dh redha andai dia bukan lg milikku, aku dh tak terlalu mngharap dan aku lpaskn dia dr hidup aku...tak guna aku knangkn lg, aku tahu dia dh ade orang lain...dan mlm ni jugak dia msj "awk, boleh tak kalu kita berkawan mcm dulu"...kalu korang ape yang korang rase, ape yang korang fikir, ape yang korang akn jawab...bg aku ckuplah, xguna lg kami berkawan, sampai bila aku nk berkwan sdangkn nti dia akn jd milik orang...aku xkn berkwan dgn hak orang...tu bkn aku...ckuplah smpai disini persahabatan kita yang pnuh drama ini...

14.9.2013
dia telah pn slamat bertunang dengan perempuan terakhir yang dia keluar aritu, yang cikgu tu...mgkin itulah jodoh terbaik dia, mgkin pompuan ni xkn menyusahkn dia, xmintak lg duit dia sbb dh ade pndapatan sndri yang gajinya lebih bsar dr dia...mgkin pompuan ni pkai kereta buatan luar negara...mgkin inilah jodh utk dia...

hari ini...
aku redha dgn takdir dan perjalanan hidup aku yang telah ditentukan oleh Allah ni...aku redha jika dia bkn jdoh ku...aku tahun Allah telah merencanakan yang terbaik utk hamba2nya...aku bkn berdendam cuma aku terkilan, aku terkilan dgn diri aku, aku xpnah salah kn dia...ngkin ye slah dia sbb dia tidak berterus terang...kalu dr awal dia bgtau aku dia xnk kt aku, aku boleh trima...sudahlah, smua dh pn berlalu..dia ade hidup dia dan aku msih perlu truskn hidup aku...

serik...
ye, mmg itulah yang aku rasakan sekarang...aku terlalu tkut utk percayakn mana2 lelaki pn...aku terlalu tkut utk berkenalan, bertunang...kalu boleh biar kawen dulu bru knal...aku xnk mnde ni terjadi lg sekali dlm hdup aku...ckuplah aku merana kerana cinta manusia...sekarang, sepenuh perhatian aku utk cinta Allah...pdanya aku bersujud memohon jodoh yang terbaik, padanya aku berserah...

mencari jodoh...
mungkin bukan aku yang akn mncari...biarlah urusan ini aku serahkn pd kawan2 aku,  pd family aku, pd sedara2 aku...kalu ade adelah tu...kalu xde, truskan berdoa tnpa hnti...insyaallah Allah akn tolong kita kn...yakinlah pd Allah...

lepaskan...
aku lepaskn perasaan aku pd dia dgn tenang...aku doakan dia smoga bhagia dan biarlah perempuan yang mnjadi tunang dia skarang y terakhir utk dia...aku doakan tiada lg perempuan yang bakal mnjadi mngsa dia...aku doakan dia akn berubah yang mnerima tunang dia sekrang seadanya...jangan lah memandang hrta sbb hrta xkn kekal kt dunia ni...hnya amalan yang ditanya di akhirat kelak...aku doakan yang terbaik utk dia....aku doakan smoga perempuan2 yang pernah dipermainkan oleh dia akn memaafkn dia...sesungguhnya Allah itu maha adil,jgn pernah wat jhat kt orang sebab Allah akn blas cash je sekrang ni...aku xpernah slahkn dia...mgkin ini slah aku...

aku...
aku berfikir, aku mngenang kembali dosa-dosa aku...bnyak sngat rupanya...bkn aku xpenah permainkan hati lelaki, bkn aku xprnah tolak cinta lelaki...mgkin ini blasan Allah pd aku supaya aku sedar kesilpan aku dimasa lalu...mungkin juga ini karma yang menghukum aku tnpa sedar...aku terima segala ujian ini dengan redha...mgkin dia bkn yang terbaik utk aku...mgkin ade jodoh yang terbaik utk aku...

cukuplah smpai disini...terlalu pnjang aku bercerita...aku hrap tiada lagi permusuhan antara aku dan dia...aku harap tiada lg mnusia yang slahkn aku, aku brcerita sekadar ingin berkongsi, bkn membuka slah msing2...bg aku, ini smua takdir...aku xslahkn sesape pn...

sekian...

p/s : ungkapan maaf mmg senang utk diucapkan...

p/s 2 : mmg setiap yang terjadi pasti ade hikmah nya tp yang slah ttap slah...so sdarlah...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sayang kamu....

salam cinta dariku