Ahad, 17 Februari 2013

pasar kedai payang

salam u olllsss...

aku sebenarnya nk share la skit pngalaman aku ke psar kdai payang ni...yelah, nma je orang ganu tp kalu xslap aku 3 kali baru aku jejak kaki sni...tu pn msa kcik2 dlu...kalu orang luar sbut je psar kdai payang msti geletaak nk g ork...hehe...aku ase xdok nape pn hk mnarik situ, tp bla aku g mggu lpas mcm best je plak kn...byk la yang dijual, sutera, telur pnyu, kepok...mcm2 lagi la...darak nguh la ork....nma je org ganu...

ni nk cter pngalaman aku g mggu lpas la...krajaan slalu wat iklan kt tv psal budi bahasa budaya kita...tp aku msih pelik ngn segelintir masyarakat yang xfaham ape mksdnya ni..mgkin dorg xtau kot ape itu budi bahasa...jangan sampai ketidakfahaman tu akn mnjatuhkn maruah negara dan bangsa dh la...ok ni citer dia...

aku nk cri sjenis makanan ni..mmg ssah la sbb dia xjual kt mana2 kdai, yang ade cma tmpat2 tertentu je mcm psar kdai payang, psar siti khadijah...org ganu pggil "seman"...tp aku pggil "kuih pink bla mkan sembur abis tepung"..hahaha..bkn men pnjang lg nama kn...aku pn gigih la cri kt psar payang tu...bkn aku pn nk, tp utk adik aku...aku tau dorg mmg ska la...g la kt satu2 kdai nk cri yang terbaik...maknanya kuih tu elok la, xkeras sgt...aku pn g la satu kdai ni...aku angkat la bekas kuih seman tu...nk tgk y baru ke x....pastu makcik tu pn ckp...

"eh dik, jgn gocang kuih makcik tu, kang pecah abis kang, orang dok goncang kuih tu"(ngn nada yang mrah)

aku pn letak blik, bru igt nk beli...ckpla elok2, bkn aku goncang pn, aku cma angkat, nk tgk kt bawah dia cm ne...aku pn lari p kdai lain...tiba2 aku dengar makcik tu cakp kuat2 kt kwan dia sebelah kdai dia..

"ade patut g gocang seman aku, bkn nk beli, igt mnde guane men gocang2"(ngn kuatnya, aku pn boleh dgr tp aku wat bodoh je, ngn nada yang menjengkelkannya)

makcik sbelah pn jwab "hola, bdak2 dok tau bnde gitu la"...

mcm ni ke dorg layan pelanggan, aku boleh trima la sbb aku orang ganu kn..kalu orang luar cm ne...xke kurang ajar tu...siap leh sound siap2 ngn org sebelah...yelah, mkcik xleh ckp elok2 ke...aku g kt psar siti khadijah smua penjual dia ramah2...yang xnk beli pn jd nk beli...tu bru kna sound, blum lg ngn penjual hk muka masang catung nyer, ngn k nk marah nyer...truknya budi bhsa dorg...




hk belah kiri tu sagung, hk belah kanan tu seman ye kwan2..
sumber : google je...


pas aku dh ke kdai tu, kawan aku plak nk cri "sagung"...pegila plak kt satu kdai ni...hrga sagung tu seikat singgit..kwan aku beli 2 ikat so 2 ringgit...kawan aku xde duit kcik so bg la duit rm 10...tuan kdai tu sbuk tya ade duit kcik dok...dh kawan aku mmg xde...lma jgk la nk tggu dia g tkar duit...pastu dh siap tu boleh dia bg duit tu kt kawan aku ngn muka catung dia siap bebel ape ntah xdgr..

kwn aku ape lg, jwab la "nk nege sgt tu"

pastu ade sorg pkcik ni, orang luar..dia terdengar la ape mkcik tu ckp, dia pn ckp kt ktaorg "dik, kalu tuan kdai hk jnis nk marah ni, jgn bli"....ambik ko, msti pkcik ni pn dh terkono...ase malu sgt yelah sbb negeri kita kn...tahun ni plak tahun melawat TERENGGANU...aku bkn nk memburukkn mna2 pihak cma tolongla lebih berbudi bahasa...cerminkn diri tu sbagai org ganu...jgn wat smbong bodo msang catung gitu ah...wat malu rakyat ganu je...

pnat dh bebel, ade se ag sebenarnya kawn aku kna, tp pnat dh la nk citer...nama je gah psar bsar kdai payang tp yang hado..xtau la msa ari aku g tu ari bad mood sedunia kot...pasni xtau la bla plak aku akn jejakkn kaki aku kt sana...bek g klate mbeng la...uhuh

sekian......

p/s : ko hantu ke atau aku yang dh giler???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sayang kamu....

salam cinta dariku