Jumaat, 10 Mei 2013

kehidupan...life..

salam u ollss....

selamat pagi semua, rajin arini mek nab bangun pagi, lpas subuh x tdo tdo...xbek tdo lepas sbuh tau, rezeki xmsuk...hehe...koya mu meknab, padahal arini je bgun awl, tu sbb xleh tdo pikio bnda yang mngarut lg hampeh tul..hahaha...

pgi td, adik aku nk g sekolah, dua pupu aku datang...dia nk tumpang abah aku, kebetulan adik aku ni ade klas skali ngn spupu aku kt mrsm, kelas tambahan, dorg sekolah lain2...even dua pupu, kitaorg xde la baik pn..hehehe...dua pupu aku ni family dia xde knderaan, ayah dia xde kereta, y ade motor yang dh uzur, dia bkn dtg dr keluarga senang...ayah dia cuma kerja kampung...bkn itu yng aku nk cerita sebenarnya...

bukan semua orang hidup senang, bukan semua orang beruntung lahir2 je xperlu hdup ssah payah, xperlu hdup dlam rumah yang kecik, xde elektrik...kadang2, kita mudah sgt lupa dri...aku ase keluarga aku ni dh ssah dh even mak n abah aku dua2 keje, even umah kami ade smua kelengkapan, tp aku slalu je ase xckup...mnusia mmg xpernah puas kn...bla mak aku xdpat belikan ape yang aku nk, msti aku memberontak...(msa kcik dlu lah,hehe)...tp kita xsdar kt sekeliling kita msih ramai lagi yang xmampu...yang rumah xde bekalan elektrik, xde bekalan air, tangga rumah y dh usang, xde langsir yang lawa2...

aku sangat bersyukur ngn ape yang aku ada skrang....even kami xde la mewah, tp smua dh ckup..even kami xde barang2 branded utk dipakai, tp kami masih lg berbaju walaupun hnya dengn baju bundle...even aku lum keje, even kami adik beradik xde hrta, keje pn biasa2 cma jga kdai orang, xde kete mewah2, tp aku dh ase ckup mewah dh...even sekarang abah aku dh pencen, tp kami xpernah ase kebulur...smua ckup, sebab tu aku bersyukur sangat dengan kurniaan Allah, dia beri bahagia, dia beri kemewahan, dia beri kesenangan...

aku pernah pergi kenduri kt umah kawan aku, nun di dalam kampung...rumah yang agk sempit, dengan ahli keluarga yang ramai, bekalan air dr air bukit, bekalan elektrik hnya di ruang tamu, bkn dr keluarga yang senang...bukn niat aku utk menghebohkn pd smua, tp aku ingin berkongsi....berkongsi dr hati ke hati...aku hampir menangis...ye, aku mmg sangat2 berjiwa sensitif, aku pntang tgk org ssah, orang tua yang terbiar, insan istimewa, msti ade air mata yang akan mengalir...terlalu rapuh...disaat itu, aku terfikir...sebelum ini aku terlalu sombong, aku terlalu angkuh, padahal smua hrta yang aku ade bkn milik aku...aku tidak pndai berjimat, aku tidak pndai bersyukur, aku mnyusahkn mak dan abah aku...aku insaf, mmg sangat insaf...dlam kehidupan moden sekarang, rupenya ade lg mnusia yang hidup ssah...aku xpndang ke bawah dlu, aku terlalu pandang ke atas...

kwan kesayangan aku, dia juga bkn dr keluarga yang senang, mak ayah dia dh xbekrja,ayah dia sakit.. hanya dia yang menanggung keluarga...namun, aku bhagia melihat dia, ckup segalanya...inilah balasan utk org yang bersyukur...ye, dia antara mnusia yang pndai bersyukur, walau ape saje yang org beri pd dia, dia ambik, dia xmemilih...dia sangat2 bersyukur...kalu dia ade rezeki lebih, dia blanje aku, dia xberkira even dia ssah...dia selalu blanje aku...dia selalu tolong aku...ye, aku bersyukur dikurniakan kwan sehebat dia...


she is my bestfrenz ever...kami ssah snang bersama, dia yang teman aku g interbiu, dia tolong aku cri keje, dia blnje aku ape yang aku nk, dia ibarat kembar, kalu dia ade, msti aku ade...mak dia pn dh mcm mak aku...nti dia dh nk tggal kn...mgkin lpas raya ni...tp dia jnji ngn aku, kalu dia kawen aku msti kawen...hahaha....dia nk jugak tolong crikan pkwe utk aku, dia kta dia akn crikan...skarg dia tgah kuat berusaha..hahaha...aku serah je kt takdir, kalu yang dia crikn tu jdoh aku, aku trima...hahaha...aku akn rindukan dia smpai mati...huhuu...tiada lgi kwan sejati aku...tggalla aku sorg2...hahaha...




kehidupan...xsmua orang hidup snang, xsmua orang hdup mewah...xsmua orang hidup kt umah bsar, ade kereta, xsmua orang bertuah dpat miliki ape yang dorg nk, xsmua orang mampu berbelanja brang mahal2, xsmua orang mmpu makn makanan yang sedap2...bersyukurlah dgn ape yang kita ade...jgn menghina orang yang berpakaian buruk, jangan menghina mereka yang pkai brang xde jenama, jgn menghina mereka yang cacat, jagn menghina mereka yang xstaraf ngn kita...sape kita nk taraf2 kn mnusia ni...hidup jgn terlalu mendongak, jgn terlalu bangga dgn ape yang kita ade kerana xmustahil satu hari nti smua tu akan hilang sekelip mata kalau Allah nk...sedarlah mnusia, hidup kita ni mcm roda, kjp atas, kjap bawah...bersyukur dgn  ap yang kita ade...

sekian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sayang kamu....

salam cinta dariku