Khamis, 25 Mac 2010

melatah...buat2 atau semulajadi????


salam readers comel....
ehm, topik hari ni melatah...
lama dh aku nk wat entry ni...
tp xlpas2 jgk kn...
nk cri informasi la katakan...

jom kta tgk ape itu melatah...
ni aku ambik dr blog org gk tau...
kiranya copy n paste...
bkn aku y wat sendri ek..

Latahan biasa melibatkan sebutan yang kurang elok secara tidak sengaja dan tidak terkawal. Latahan yang melampau mungkin sampai menari-nari, terikut-ikut dengan suruhan orang yang mencucuknya dan ada yang hilang kawalan diri untuk beberapa lama.

Ada orang menganggap melatah itu semacam penyakit dan ada juga menganggapnya sebagai sebahagian daripada tabiat atau budaya orang tertentu. Ada orang melatah dengan menyebut kata-kata yang tidak senonoh kerana apa yang disebut memang sudah ada di dalam fikirannya buat sekian lama. Ada juga orang yang melatah dengan menyebut apa-apa perkara yang tidak baik yang sengaja disebut padanya sebelum melatah. Jika baik disebutkan maka baiklah perkataan yang dilatahkan. Jika sebaliknya maka yang sebaliknya juga dikitarkan.

Ramai orang mudah melatah apabila pinggangnya dicucuk sama ada secara sengaja atau tidak sengaja. Ada juga orang melatah apabila terkejut umpamanya diserkah atau ada benda terjatuh.

sebenarnya, aku pn seorg pelatah...
ye, bkn sengaja dibuat2...
aku melatah dr darjah 6 lg..
mkin lma die jd mkin truk...
mkin xleh nk dikawal...
ni semua mayb sebab aku ketawakn sorg makcik y melatah...
mmg gler2 xhengat la aku ktawa...
last2 aku y melatah...

pantang ade brg jtuh, org cucuk pinggang ke...
msti aku melatah...
kalu keluar perktaan best tkpe gk kn..
ni mcm2 duk kuar dr mulut aku...
bkn aku y nk, die tba2 kuar...

mcm2 aku dh wat nk bg hlang melatah ni...
tp semuanya xberhasil...
bila org tau aku melatah, dorg mkin mengusik...
ade 2 smpai jatuh2 n semput2 aku...
dorg pk aku ska ngn ape dorg wat...
dorg xtau btape seksanya melatah ni...

ade jgk kawan2 y pandang slack bla aku melatah...
yela, kalu dh perkataan xelok kuar, sape x mrah kn...
dh 2, nk wat cm ne lg...
aku dh cba control, tp xbleh...
walaupn aku trase, aku diamkan je...
aku tau, aku y slah...
msti dorg igt aku saje2 kan...

aku dh xkesah pn...
aku dh biase kot org pndang2 ni...
ade y ktawa dgn perkataan y aku kuarkan,
ade y marah..
ade y bermasam mka....
tp tolnglah, aku hrap kawan2 aku fham ngn melatah ni...
bkn sengaja dibuat2...
bkn sengaja aku mereka perkataan y kuar dr mulut 2...
seseungguhnya aku xsedar...

stakat ni je dlu...
kn pnjng plak aku meraban....hehehe...
aku sentiasa berdoa agar melatah ni hilang...
aku hrap, suatu hari nti akn hilang...
dan bukan makin teruk...huhuhu...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sayang kamu....

salam cinta dariku